La llei orgànica reguladora del dret a l’educació

Aquesta llei, coneguda popularment com la LODE, a l’article 2 defineix els fins principals que han de conformar les activitats educatives i diu així a l’apartat e) : «La formació en el respecte a la pluralitat lingüística i cultural d’Espanya.» Mal en la història d’Espanya no s’ha pogut veure que l’Estat es preocupi que el sistema educatiu ensenyi a respectar la pluralitat lingüística, ans al contrari: del monolitisme lingüístic en feia l’instrument imprescindible per a la unitat estatal.

Heus ací com la LODE trenca aquesta tendència que ens ha portat a patir tantes humiliacions per part de funcionaris i de tanta gent que basaven tota la seva prepotència en la ignorància organitzada per l’Estat i en la formació educativa paralitzada per l’imperialisme lingüístic. A partir d’ara, amb aquest apartat e) de l’article 2 de la LODE, hom pot fer prevaler en els textos escolars i en tota mena de programes educatius que la població estudiantil sigui formada en el respecte a totes les llengües de l’Estat, respecte basat en la igualtat i en la garantia de Ilur defensa.

Caldrà esperar que també l’Estat central, en els nivells mínims que es guardi per a la seva regulació, elabori una programació explícita sobre el coneixement literari de totes aquelles llengües que no són la castellana per tal de trencar la ignorància secular de tot allò que no hi és fet.


Extret de: LA PERSECUCIÓ POLÍTICA DE LA LLENGUA CATALANA. Francesc Ferrer i Gironès, Edicions 62, pàgs. 227